Sist oppdatert 12. februar 2023 av Advokat Eirik Teigstad
Rundt 10 000 norske Tesla-eiere fikk lengre ladetid over natten etter en programvareoppdatering fra produsenten.
Målinger før og etter denne oppdateringen som fant sted i 2019 tyder på det. Dette blir imidlertid avvist av Tesla selv.
Nå sirkulerer dette spørsmålet i rettssystemet i flere land. Her i Norge er Tesla allerede dømt i Forliksrådet.
Hva gikk galt ved oppdateringen?
For moderne biler med mye elektronikk er det vanlig med jevnlige oppdateringer av programvarene. Intensjonen er selvfølgelig å gjøre forbedringer.
Men når det gjelder eldre modeller, kan det noen ganger slå galt ut.
Et tilsvarende tilfelle hadde vi med Apple som i 2016 foretok en oppdatering som førte til at eldre iPhoner fungerte tregere og at batteriet ble mer ustabilt.
I Teslas tilfelle ga oppdateringen fra 2019 påståtte konsekvenser for Tesla Model S som ble solgt i Norge mellom 2013 og 2015. Det gjelder som nevnt omtrent 10 000 biler. Det utgjorde for øvrig 10 % av Teslas salg av denne modellen på verdensbasis i denne perioden.
Dette var bakgrunnen for at Tesla Norge ble innkalt til Forliksrådet i april 2021 etter et søksmål fra 36 Teslaeiere. De krevde at Tesla utbedret skaden eller betalte en kompensasjon i form av et prisavslag.
Les mer om heving av bilkjøp her
Dømt av Forliksrådet til å betale 136 000
Av en eller annen grunn ble innkallelsen til mekling i Forliksrådet oversett av de ansvarlige i Tesla Norge. Det førte til at de ikke kom og heller ikke fikk tatt til motmæle.
Noen mener det sier litt om servicenivået andre klagere kan forvente seg når Tesla ikke engang responderer på en rettslig innkalling.
Forliksdommeren skrev som følge av dette en uteblivelsesdom om at Tesla dømmes til å betale hver av saksøkerne 136 500 kroner for den skaden de har vært utsatt for.
Tesla kan selvfølgelig ikke leve med dette. De vil søke oppfriskning av dommen eller anke den om nødvendig inn for Tingretten.
Les om klage på rekkevidde på elbil her
Mange klager på Tesla
Det er ikke bare ladetiden på denne modellen som har skapt misfornøyde kunder hos Tesla. I Forbrukerrådet mottok Tesla 219 klager i 2019 og 315 klager i 2020. Det bringer Tesla på toppen når det gjelder klage på biler, og også ganske høyt oppe generelt. De overgås kun av giganter som Elkjøp, Power og Telenor.
Som en mulig årsak til dette er det noen som har anført at Tesla vokser for fort. Med stor produksjon av relativt nye produkter er det normalt med en del barnesykdommer og voksesmerter.
I tillegg er det tydelig at servicesenteret ikke klarer å ta unna for alle henvendelsene som kommer inn. Folk blir gående og vente på en tilbakemelding på klagene sine.
Det fører til at stadig flere tar saken videre til for eksempel Forbrukerrådet eller engasjerer en advokat.
Les mer om klage på bilkjøp her